PYTHAGORAS
Pengenalan
Falsafah
Pythagoras mempunyai kedudukan tersendiri dalam alam fikiran Yunani.
Falsafahnya berdasarkan kepada pandangan agama dan fahaman keagamaan. Suatu
tarekat, atau boleh juga disebut suatu aliran mistik.
Pythagoras
of Samos adalah orang bijak Yunani awal dan inovator agama. Dia mengajarkan keabadian
serta transmigrasi jiwa. Pythagoras mendirikan sebuah kumpulan agama. Kumpulan
itu menjadi sebuat tarekat. Para pengikutnya, dikenali sebagai Pythagorean.
Mereka itu diam dengan menyisihkan diri daripada masyarakat dan kehidupan
mereka dipenuhi dengan amal ibadat sahaja. Menurut pelbagai keterangan,
Pythagoras terpengaruh oleh aliran mistik yang berkembang pada waktu itu dalam
alam Yunani, yang bernama Orfisisme.
Pythagoras
mengajarkan keabadian dan transmigrasi jiwa (reincarnation) dan
mencadangkan cara hidup yang mempunyai peraturan-peraturan, pantang makanan dan
juga kod moral. Semua itu adalah jalan yang boleh dilakukan untuk menyucikan
jiwa dan membawanya kepada keharmonian dengan alam semesta di sekitarnya.
Dengan demikian jiwa akan menjadi dewa kerana menurut Pythagoras, beliau
percaya bahawa segala struktur yang teratur, dan harmoni yang terdapat di alam
semesta adalah ilahi.
Latar Belakang
Pythagoras
berasal dari Samos. Ia dilahirkan kira-kira dalam tahun 580 sebelum Masihi.
Menurut umurnya ia sebaya dengan
Xenophane. Menurut tradisi Yunani, ia
sering bepindah (antara lain ke Mesir). Namun, mengenai hal ini belum ada
kepastian. Kehidupan Pythagoras tidak terlepas
daripada pengaruh politik. Kira-kira
tahun 530 sebelum Masihi, ia berpindah ke Kota Kroton di India Selatan.
Aristoxenos seorang murid Aristotle menyatakan bahawa Pythagoras berpindah
kerana ia tidak setuju dengan pemerintahan diktator Polykrates.
Di dalam kota Kroton,
Pythagoras mendirikan suatu tarekat beragama. Menurut suatu kesaksian tertentu,
ia menetap di situ selama 20 tahun. Pada akhir hidupnya, Pythagoras bersama
pengikut-pengikutnya berpindah ke kota Metapontion kerana alasan-alasan politik
dan ia meninggal di sana (Bartens 1979: 33).
Keabadian Jiwa
Pythagoras percaya akan perpindahan jiwa dari makhluk yang sekarang kepada
makhluk yang akan datang. Apabila seseorang meninggal, jiwanya kembali lagi ke
dunia, masuk ke dalam badan salah satu haiwan. Menurut satu cerita, Pythagoras,
pada suatu hari berjalan-jalan. Ia nampak orang memukul anjing, sehingga anjing
itu menjerit-jerit. Lalu ia berkata, “hai sanak jangan dipukul anjing
itu, di dalamnya ada jiwa seorang sahabatku, terdengar olehku jeritannya” (Mohammad Hatta 1982: 23).
Menurut kepercayaan Pythagoras,
manusia itu berasal daripada Tuhan. Jiwa itu adalah penjelmaan daripada Tuhan
yang jatuh ke dunia kerana berdosa. Ia akan kembali ke langit ke dalam
lingkungan Tuhan bermula, apabila sudah habis disuci dosanya itu. Hidup murni
adalah jalan untuk menghapuskan dosanya itu. Walau bagaimanapun, kemurnian
tidak tercapai sekaligus, melainkan beransur-ansur. Sebab itu jiwa itu
berulang-ulang turun ke tubuh makhluk dahulu. Melalui cara itulah setingkat
demi setingkat kemurniaan dicapai (Mohammad Hatta
1982: 24).
Jadi menurut Pythagoras, jiwa itu tidak dapat mati. Sesudah kematian
manusia, jiwanya berpindah ke dalam jasad haiwan, dan apabila haiwan itu mati,
jiwa itu akan berpindah ke dalam jasad yang lain pula. Jiwa akan terus
berpindah sehinggalah jasad tersebut menyucikan dirinya. Penyucian boleh
dilakukan dengan pelbagai cara antaranya ialah berpantang jenis makanan
tertentu seperti daging haiwan dan kekacang. Bagi Pythagoras,
peraturan-peraturan sedemikian adalah penting dalam kehidupannya (Bartens 1979: 35). Berlagu dengan muzik juga boleh
dikatakan salah satu jalan untuk membersihkan roh dan muzik itu dimuliakan
dalam kehidupan Pythagoras (Mohammad Hatta
1982: 24).
Selain itu, jiwa adalah ‘harmoni’ dari badan. Dalam hal ini Pythagoras
menggunakan prinsip keharmonian dalam setiap barang. Ia mengibaratkan harmoni
dari gitar yang tak mungkin lepas dari dawai-dawainya. Demikian juga jiwa tak
mungkin lepas dari badan manusia. Jiwa ‘sudah’ ada ‘sebelum’ berada di badan.
Jiwa itu ada tanpa permulaan. Jika demikian, adanya itu tidak tergantung dari
badan.
Menurut pandangan ini jiwa tak mungkin lepas dari badan. Bererti di satu sisi sama saja kalau badan dan jiwa itu menyatu. Di sisi
lain mungkin tidak, kerana jiwa ada sebelum ada di badan dan adanya jiwa tidak tergantung
dari badan. Kalau jiwa dan badan menyatu maka
dalam hal ini ada pertentangan. Ini bertentangan dengan teori yang mangatakan
bahwa jiwa adalah tempat tinggal badan tetapi sama sekali tidak punya hubungan
dengan badan.
Namun kehidupan manusia tidak
cukup dengan hanya membersihkan jasmani sahaja. Pembersihan rohani juga perlu
diberi perhatian. Manusia sentiasa berzikir untuk mencapai kesempurnaan
hidupnya. Menurut keyakinan kaum Pythagoras, setiap orang harus
bertanggungjawab tentang perbuatan yang dilakukannya pada setiap waktu. Sebelum
tidur, hendaklah diperiksa di dalam hatinya segala perbuatannya pada hari
tersebut. Manusia seharusnya bertanya
kepada diri sendiri: Apa kekuranganku hari ini? Larangan mana yang aku langgar?
Periksa peristiwa yang berlaku sehabis-habisnya, jika ada berbuat salah maka
hendaklah menyesal akan kesalahan yang telah dilakukan, jika tiada kesalahan
maka hendaklah bergembira atas perbuatan tersebut (Mohammad Hatta 1982: 24).
Hidup di dunia ini menurut fahaman Pythagoras adalah persediaan buat
akhirat nanti. Sebab itu semua yang dikerjakan adalah untuk hidup pada hari
kemudian itu. Pythagoras memandang amal dengan ilmu sebagai jalan untuk menyucikan
roh. Kesuciannya dan kejernihan roh yang sebesar-besarnya dicapai dengan menuntut
ilmu. Hidup yang ditujukan kepada penyelidikan ilmu adalah hidup yang
setinggi-tingginya dan persediaan untuk pulang kepada Tuhan (Mohammad Hatta
1982: 25).
Pengikut Pythagoras juga banyak mengikut ajaran penyucian roh dengan hidup
secara bersahaja, berjalan dengan tidak beralas kaki, tidak makan daging, ikan
dan kacang. Apabila berbuat demikian, mereka menyangka telah mengikuti ajaran
guru mereka.
Kesimpulan
Pythagoras
sangat menekankan pengajarannya tentang jiwa. Bahkan para muridnya juga mengamalkan
ajaran tersebut dalam kehidupan mereka. Terdapat peraturan-peraturan mengenai
pakaian dan pantang-larang yang mempunyai hubungan dengan ajaran Pythagoras
mengenai perpindahan jiwa. Ajaran Pythagoras yang diterapkan kepada muridnya
ini bukanlah sesuatu yang sempurna tanpa sebarang kesilapan. Terdapat beberapa
perdebatan mengenai perkara tersebut. Mungkin masih ada lagi yang tidak boleh
menjelaskan bagaimana posisi jiwa dan badan manusia saat itu sehingga teori
Pythagoras ini berhenti di sini.
Timbul beberapa
persoalan seperti:
“Apakah
badan jiwa menyatu?”
“Apakah
mereka berpisah?”
Hal ini
belum dijelaskan dalam teori Pythagoras. Ringkasnya dapat disimpulkan bahawa
teori ini belum sempurna. Apa yang dibicarakan dalam teori ini hanyalah idea
awal. Idea ini mungkin akan dikembangkan dan sampai kepada penemuan mengenai
posisi badan dan jiwa di dalam perbicaraan selanjutnya.
Teori
Pythagoras ini masih bertentangan kerana beliau menyatakan bahawa badan adalah
tempat tinggal jiwa namun tidak ada hubungan sama sekali dengan jiwa.
Pythagoras juga menyetakan bahawa adanya jiwa tidak terikat dengan badan.
Bagaimana mungkin kedua-duanya boleh terjadi seperti ini?
Belum ada
penjelasan yang memuaskan mengenai hubungan atau kedudukan dari badan dan jiwa.
Kedua-duanya tentu memiliki hubungan erat yakni badan adalah tempat tinggal
jiwa, tetapi mengapa kedua-duanya tidak ada hubungan sama sekali? Oleh itu
teori Pythagoras ini meninggalkan persoalan.
Rujukan:
1)Bartens. 1979. Sejarah Filsafat Yunani-dari
Thales ke Aristoteles. Yogyakarta: Penerbitan Yayasan Kanisius.
2)Mohammad Hatta . 1982. Alam Fikiran Yunani.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.
No comments:
Post a Comment